Skadas motorn om man trimmar en elcykel?

Det enkla och snabba svaret är; nej

- Fördelen med mittmonterade motorer är att de egentligen inte har en aning om hur fort du cyklar eftersom de inte vet vilken växel som används. Det motorn känner av är kadens (hur fort du trampar) och vilket pedaltryck du har.

Motorn har sensorer som känner av hur fort du trampar och vilket tryck du lägger på pedalerna. Överskrider man dessa så slutar motorn att hjälpa till. Dessa "skydd" finns givetvis kvar även efter trimning och motorn kommer inte hjälpa mer än tillverkaren av motorn bestämt oavsett vilket trim eller drev du monterar.

Motorn känner inte om du cyklar uppför på en låg växel, eller på plan mark med hög växel och så länge du håller dig inom tillverkarens marginaler för kadens och pedaltryck kommer motorn glatt hjälpa till. Assistansgränsen vid 25 km/h är bara en bestämd gräns för just hastighet, men har alltså "inget" med själva belastningen på motorn att göra.