Hur fungerar ett trim till elcykel?

Innan en elcykel är trimmad finns vanligtvis en spärr vid 25 km/h där motorn slutar hjälpa till. Monterar man ett trim på elcykeln kommer den spärren tas bort och motorn hjälper så länge man hinner med att trampa. Normalt kan man på en trimmad elcykel trampa ca 35-40 km/h. Det som avgör är vad det är för typ av cykel, vilka växlar som sitter på den och hur snabba ben man har.

En trimmad cykel känns och fungerar precis innan den trimmades. Det blir ingen skillnad i effekt och cykeln kommer precis som tidigare inte kunna köra fortare än du trampar.

Det finns även olika typer av trim; vissa monteras på sensorn vid bakhjulet och ändrar frekvensen på signalen som skickas varje gång magneten passerar. Det finns trim som monteras innanför motorkåporna som även de ändrar frekvensen. Dessa båda typer av trim kommer visa en halverad hastighet i displayen, dvs. kör du 20 km/h så visas 10 km/h i displayen. Högsta möjliga toppfart blir med dessa trim 50 km/h innan motorn slutar hjälpa.

Det finns även mer avancerade trim som visar korrekt hastighet och även har helt borttagen hastighetsspärr. Till vissa motorer erbjuds även trim med stöldskydd som kräver rätt pinkod innan cykeln kan användas.

Kan ett trim skada motorn på en elcykel?


Det enkla och snabba svaret är; nej!

- Fördelen med mittmonterade motorer är att de egentligen inte har en aning om hur fort du cyklar eftersom de inte vet vilken växel som används. Det motorn känner av är kadens (hur fort du trampar) och vilket pedaltryck du har.

Motorn har sensorer som känner av hur fort du trampar och vilket tryck du lägger på pedalerna. Överskrider man dessa så slutar motorn att hjälpa till. Dessa "skydd" finns givetvis kvar även efter trimning och motorn kommer inte hjälpa mer än tillverkaren av motorn bestämt oavsett vilket trim eller drev du monterar.

Motorn känner inte om du cyklar uppför på en låg växel, eller på plan mark med hög växel och så länge du håller dig inom tillverkarens marginaler för kadens och pedaltryck kommer motorn glatt hjälpa till. Assistansgränsen vid 25 km/h är bara en bestämd gräns för just hastighet, men har alltså "inget" med själva belastningen på motorn att göra.

Drar en trimmad cykel mer batteri?


Det som avgör är hur du belastar motorn. Ju fortare du kör, ju mer motvind, eller ju brantare uppförsbacken är desto mer belastas motorn och snabbare tar batteriet slut.

 

Läs detta innan du monterar trim på din elcykel